Planering för 2014

Jag har precis avslutat min fas med uppbyggande styrketräning som varat i 2,5 månad och som syftat till att bygga grundstyrka i kroppen för den hårda träning som komma skall. Det många glömmer är att en stark kropp är A och O även i konditionsidrott. Många ger sig bara ut och springer mil efter mil, men tillslut kommer det att ta ut sin rätt på kroppens alla muskelfästen och ligament. Har man en bra grundstyrka är mycket vunnet i kommande konditionsträning, en stark kropp återhämtar sig dessutom snabbare så att man kan träna mer.

Jag har hursomhelst en lite lugnare period just nu som fylls med lite lunchlöpning för att vänja kroppen (har galen träningsverk i vaderna just nu!) och planering för både träning och tävling under 2014. Vad gäller tävlingar så är i alla fall ramverket uppsatt och ser ut som nedan (kan tillkomma något):

  1. Stockholm Ski Marathon, längdskidor klassiskt 46 km, 26/1
  2. Engelbrektsloppet, längdskidor klassiskt 60 km, 9/2
  3. Vasaloppet, längdskidor klassiskt 90 km, 2/3 (Del 1/4 i klassikern 2014)
  4. Stockholm Marathon, löpning 42 km, 31/5
  5. Vättern runt, cykel 300 km, 14/6, (Del 2/4 i klassikern 2014)
  6. Vansbrosimningen, simning 3 km, 5/7 (Del 3/4 i klassikern 2014)
  7. Vättern Challenge Triathlon, simning 1,9 km cykel 90 km löpning 21 km, 26/7
  8. IRONMAN Kalmar, simning 3,9 km cykel 180 km löpning 42 km, 16/8 (Stora målet 2014, det som allting fokuseras och planeras kring)
  9. Lidingöloppet, löpning 30 km, 27/9 (Del 4/4 i klassikern 2014)
  10. Tjurruset, löpning 10 km, 4/10
  11. Stockholm Tunnel Run, löpning 10 km 22/10

Det ser ut att bli ett riktigt roligt år!

Vad det gäller träningen så är i alla fall de första 10 veckorna från början av december planerade och klara. Typveckan kommer att vara fördelad på 10 pass; 2 simning; 3 cykel, 4 löpning och 1 Yoga. 2 december drar det igång, det ska blir så skoj!