Inte längre långtråkigt på stakmaskinen!

Det stora problemet med att träna på stakmaskin är att det är sjukt långtråkigt. Dagens pass var inte det!, men jag återkommer till varför :).

Efter det att jag skrivit om min nyfunna vän concept2 skierg i onsdags hörde en gammal studiekamrat från KTH av sig. Elin Karlsson, elitlängdskidåkare (27:e plats på vasaloppet 2013), såg att jag börjat köra på stakmaskin nu när snön lyser med sin frånvaro och gav mig därför tips på ett pass som hon brukar köra. Kommentaren var ”förbannat jobbigt men rätt kul pass” och det stämde verkligen!

Ni vet de där man ser som harvar minut efter minut på en maskin på gymmet och de ser bara mer och mer uttråkade ut. Jag stod mitt emot en sådan idag, men bara var tredje intervall :). Passet innebär nämligen en kombination mellan roddmaskin och stakmaskin med totalt 9 intervaller à 5 min. Första 3 körs på roddmaskin, följande 3 körs på stakmaskin och avslutande 3 på roddmaskinen igen, 1:30 vila mellan varje intervall. Fördelen med det här passet som jag ser det förutom att det är mycket roligare än att bara nöta stakmaskin är att man får omväxling i kroppen. Efter 3 intervaller har kroppen ställt in sig och blivit ”bekväm” i intervallen, men då chockar man den med en ny rörelse. Istället för att trycka så drar man och vice versa. Det här passet kommer jag fortsätta med och jag har redan tipsat han som stod mitt emot mig och bara nötte stakmaskin i 45 min! Tack Elin!

Pulskurvan som den såg ut under intervallpasset med stak/rodd