Min simning den kommande perioden

Jag tänkte att det kan vara kul att få reda på hur jag tränar simning just nu. Under hela grundträningen var målet att ”komma ner i vattnet igen” så att man helt enkelt får in känslan och rutinerna. Den perioden som jag är inne i just nu, ca 15 veckor, syftar till att få upp grundtempot. Jag avslutade grundträningen med ett pass på 1000 m i ”tävlingstempo” för att se hur fort jag kan gå just nu på långdistans. Tiden på det passet blev 16:19, alltså 3,68 km/h och inte långt ifrån min tilltänkta hastighet på IM (3,8 km/h, 15:47 på 1000 m).

Träningspassen som jag jobbar efter vad det gäller simning är 5 st som snurrar på 2 veckor och ser ut som följer:

  1. Uthållighetspass 1 – insim 500 m SKIPS (100 m frisim, 100 m benspark utan platta, 100 m medley, 100 m armsim utan dolme och paddlar, 100 m frisim) huvudserie 500-450-400-350-300-250-200-150-100-50 m 0:15 vila rakt igenom, 100 m avbad. Total längd: 3350 m
  2. Styrkepass 1 – insim 500 m SKIPS, 5×100 m armsim med paddlar och dolme, 5×100 m medley, 5×100 m armsim mpod, 5×100 m benspark med platta 0:15 vila rakt igenom och 0:30 vila mellan varje serie, 100 m avbad. Total längd: 2600 m
  3. Uthållighetspass 2 – insim 500 m SKIPS, huvudserie 3×800 m fritt 0:30 vila, 100 m avbad. Total längd: 3000 m
  4. Styrkepass 2 – insim 500 m SKIPS, 400 m armsim mpod + 200 m medley + 4×50 m benspark mp, 300 m armsim mpod + 2×100 m medley + 3×50 m benspark mp, 200 m armsim mpod + 4×50 m medley + 2×50 m benspark mp, 100 m armsim mpod + 8×25 m medley + 50 m benspark mp vila 10-15 sek rakt igenom, 100 m avbad. Total längd: 2900 m
  5. Fartpass – insim 500 m SKIPS, huvudserie 6x(10×25 m fritt starttid 35′) vila 1:00 mellan serierna, högsta möjliga snittfart, 500 m lugnt fritt avbad. Total längd: 2500 m

Ovanstående pass är direkt hämtat från Jonas Colting och hans site.