Karbonhjul, vilket lyft!

När man ska cykla 180 km själv under en IRONMAN vill man ju se till att ha så lite motstånd som möjligt, både i form av vind och i form av rull. Novis som man är börjar man leta runt på diverse forum och förutom att sitta i en bra position kom jag fram till att hjulen är där man ska börja.

Det finns två aspekter med själva hjulet att ta hänsyn till; vikt och aerodynamik. Vikten finns det i princip bara en lösning på: karbon istället för aluminium. När det gäller aerodynamik finns det däremot fler åsikter. Förr var det så smala hjul som möjligt med så höga profiler som möjligt som gällde för att de skulle ”skära” genom luften som en kniv, men nu finns det studier som visar annorlunda. Den tidigare normen fungerar lysande i rak motvind, men som vi vet är det inte särskilt långa sessioner under ett lopp som är i rak motvind. Nu för tiden pratar man mer om en ”bullig” aerodynamisk profil på hjulet som går i linje med tjockleken på däcket som det mest optimala ur aerodynamiksynpunkt för ett långlopp.

Med detta i ryggen började jag kika runt på hjul och insåg att de kostar typ lika mycket som en ny cykel. Jag hade nästan avfärdat idén med nya hjul när jag hittade en diskussion i ämnet på www.funbeat.se där en kille köpt ”kinahjul” för mindre än halva priset och med dessa kört diverse IRONMANS och långdistanslopp. Sajten han köpt dem på hette farsports.cn och han var mycket nöjd. Den enda nackdelen med ett par ”kinahjul” är att de inte är UCI-godkända vilket gör att officiella linje- och tempolopp utgår, men för mig som motionär och triathlet spelar det ingen roll.

Cykeln ser riktigt vass ut med högprofilhjul!

Cykeln ser riktigt vass ut med högprofilhjul!

I helgen kom mina nya hjul! 100 % kolfiber kanttrådshjul, 60 mm högra profiler, en bredd på 23 mm och ett keramiskt baknav. Helt utan något tryck på och ruggigt fräcka! Det är verkligen sant som de säger, cykeln ser helt annorlunda ut så fort man får på ett par nya däck!

Prylarna som behövdes till mina nya hjul

Prylarna som behövdes till mina nya hjul

Till hjulen hade jag köpt från bike24.de en ny kassett (campagnolo veloce 11-25, istället för 12-23 som sitter på mitt andra bakhjul), nya slangar (continental race 28 med 80mm ventiler) och nya däck (continental GP4000 SII). Det var bara en sak jag glömt… fälgtape! Det är inte det första man tänker på när man köper på sig prylar för sina nya hjul, men definitivt det mest irriterande att glömma då man blir lite stillastående. Tur att XXL ligger nära, men det blev ytterligare en dags väntan :).

Alla ni som testat att kränga på ett nytt däck på ett hjul vet hur komplicerat det kan vara, detta var ännu mer komplicerat och Martin, som jag tog hjälp av, och jag har fortfarande smärtor i fingrarna sedan aktiviteten. Ändå var det inte ens vi som lyckades kränga på den sista biten av bakhjulets däck utan det var min far, som stått vid sidlinjen p.g.a. sin skadade handled, som i sista minuten kom in och lyckades. Här nedan har ni en filmsekvens där vi skrattar och gråter om vartannat i försöket att kränga på bakdäcket (framdäcket var redan avklarat och händerna var helt slut).

Första delen var nu i alla fall avklarad, sedan var det bara montering av bromsklossar avsedda för karbon och injustering av bakväxeln för nya kassetten.

Bakhjulet med keramiskt lager

Bakhjulet med keramiskt lager

I måndags var det så dags för första rundan. Innan de andra i VRSUB9-gruppen från Fredrikshof Täby/Arninge kom till startplatsen testade jag att rulla lite lätt. Vinden var rätt hård, 12 °C i luften och jag hade kortkort för att jag glömt att kolla väderförutsättningarna på morgonen :). Det rullade riktigt lätt, men det kändes också rejält ovant! Lite som första gången man går ned i tempobågen och tar sidvind, man känner sig lite ostadig helt enkelt. När vi rullade iväg med klungan hade vi i alla fall rejäl sida-motvind och man märkte hur folket fick slita mer än vanligt. Jag däremot hade en riktigt härlig runda och efter vår 69 km med ett rullsnitt på dryga 35 km/h var jag fräschare i kroppen än vad jag varit någonsin denna säsong!

Efter vättern börjar mina längre tempopass och då får vi se hur mycket det gör när jag ligger själv, men en sak är i alla fall klar. Karbonhjul, vilket lyft!