5 dagar kvar och dags för en race plan

Igår slog en öroninflammation till på vänster sida… inte helt optimalt, men det verkar som att min trumhinna sprack i natt på jag inte har något ont idag, men hör väldigt dåligt… Hursomhelt tror jag inte att det kommer att påverka mig nämnvärt på race day. Uppladdningen fortlöper som planerat med en rödbetsshot varje morgon, rejält med mat vid alla mål, uteslutande vila och inga kompromisser vad det gäller sömnen. På torsdag åker jag ned till Kalmar tillsammans med Ironfru Aida och Ironbaby Julia. Vi kommer att bo 300 m från starten och det är skönt att komma ned och ”acklimatisera” sig lite till omgivningarna och komma ned i varv. På torsdagen är det obligatoriskt pre-race möte för alla motionärer (de som inte är proffsregistrerade) på kvällen och innan dess tänkte jag hinna med lite simning i Kalmar sund så jag vet hur det känns. På fredagen tänkte jag, förutom att lugna ner nerverna, köra hela cykelsträckan med bil så jag har lite koll på hur den ser ut, samt tänkte jag cykla ett varv på löpsträckan innan jag checkar in min cykel.

Race day startar 04:00 med en lugn och skön frukost… vi får väl se hur pass lugn den blir, men jag ägnar den i alla fall en timme :). 05:00 öppnar transition area och strax därefter kommer jag att vara på plats för att se till att mina påsar innehåller det de ska samt gå igenom växlingarna i huvudet. Det är min första IM så jag kommer inte ha sjukt bråttom i växlingarna, men det känns skönt att gå igenom dem i detalj innan så att jag inte behöver skjuta från höften när det väl gäller.

Simningen

Proffsen startar 06:55 och 07:00 startar vi dödliga med en rullande simstart. Detta innebär att man ”självseedar” sig och ställer sig i den grupp där man tror att man kommer ligga simtidsmässigt. Då jag siktar på dryga timmen kommer jag att vara i någon av de första grupperna. Planen är att ligga på gammelgubben Nelkers fötter så att man kan känna sig trygg från start :). Jag har en hel del erfarenhet av masstart i år och jag har gjort 5 km öppet vatten på tävling så det kommer inte bli något problem att göra simningen… Jag tror att jag kommer att landa på någonstans mellan 1:02 och 1:12 på simningen beroende på dagsform och ser man statistiskt på de fötterna jag tänkte följa så landar jag nog på 1:08 :).

T1

Jag kommer som sagt inte stressa genom några växlingar och således kommer jag här faktiskt att sätta på mig strumpor och cykelskor innan jag springer iväg med cykeln. Kompressions-”sleevsen” för vaderna har jag redan på mig under våtdräkten. Jag kommer att poppa en gel innan jag byter några kläder och ta en klunk med sportdryck, efter ombytet är det bara ut på cyklingen som gäller.

Cyklingen

Här är jag stark, det vet jag. Känner jag mig själv rätt så kommer jag skjuta iväg i en jävla fart direkt p.g.a. peppen från publiken, men upp till mittpunkten på Ölandsbron (total längd 6 km) kommer jag att ta det lugnt så att man inte överanstränger låren i onödan eftersom jag bara kommer att få käka upp det senare under dagen. Sen är det va 100 km ute på Öland som man får se hur de blir beroende på väder och vind… Det är ju platt något djävulskt så vinden påverkar något enormt. Min förhoppning är att det blåser svagt sydligt på lördag, men det är inte så mycket att göra åt. Realistiskt är att jag landar på ett snitt på mellan 32 – 35 km/h och alltså en total tid på cyklingen mellan 5:09 – 5:38 mest beroende på väder och vind. Förhoppningsvis har jag kunnat hålla uppe snittet så att jag när jag har 20 km kvar kan slå av på takten lite så att låren får vila lite innan löpningen.

T2

Ingen stress här heller, men inte så mycket som ska göras utan det är bara av med hjälmen och skorna, på med skärm, glasögon och löparskor som gäller. Denna transition bör gå betydligt snabbare än T1, men som sagt så spelar det mindre roll för mig.

Löpningen

Här blir det uteslutande dagsform som avgör hur det går… Jag kommer att sticka ut på löpningen och begränsa farten till 5:00/km. Känns det bra så fortsätter jag i det tempot, känns det för jobbigt så justerar jag lite. Vad gäller tid för löpningen kan det bli allt från 3:30 (5:00/km) till 4:00 (5:45/km), men det övergripande målet är att springa hela vägen. Jag är en notoriskt svag löpare och det är min största akilleshäl, men löpa hela vägen ska jag göra…

Totalen & målet

Förutspådda tider för de olika momenten

Förutspådda tider för de olika momenten

Lägger man ihop ovanstående inser man att det i bästa fall blir en totaltid på 9:41 utan växlingar och i värsta fall 11:12 utan växlingar. En kvalificerad gissning från mig är att det tar 10:37 + 10 minuter för växlingarna. Målet med dagen är, då det är min första IRONMAN, att ta mig runt. Sekundärt siktar jag på att göra det på under 11 timmar. Tanken är att behärska mig tills jag kommer till löpningen, gå ut på densamma lagom behärskat och sedan kriga mig hela vägen in i mål om det behövs. Har jag lyckats med det är jag riktigt nöjd!

Nu undrar ni som följt mig lite, men du har ju inte nämnt någonting om näringsintaget under tävlingen förutom att du ska poppa en gel i T1… lugn det är flera dagar kvar och en separat nutrition plan kommer ska ni se.